Julkrans


Har du inte gjort någon krans än så finns det fortfarande tid!
Det tar inte så lång tid man tror och man får frisk luft och rosiga kinder på köpet!

 

Stommen är bra att börja med före du går ut i skogen. Den har jag gjort med tidningspapper som jag bildat en ring med och snurrat runt flera varv. Sen har jag klätt den med målartejp så den ska tåla lite vatten. Gör man en ordentlig stomme håller den många år! Bara att "klä av" den när julen är utsopad och spara till nästa gång!
Förutom det är tunn ståltråd nödvändig. Ringen behöver inte vara helt perfekt i mina ögon, det fixar man till när man klär den sen.

 

 

 


Först klädde jag utsidan (om ni förstår vad jag menar med det, alltså sidan som syns av kransen) med tunn grönmossa. Ta mossa som växer på berg så är den tunn och i flak som är lätta att klä stommen med. Sen tog jag bara fina kvistar av enrisbuske som jag bildade små buketter med och lade omlott, alltså följande med nederdelen under den första bukettens topp, och fortsatte runt ringen. Jag valde kvistar med mycket bär på för de var vackert silvriga. Rosetten har jag gjort som jag beskrev här och sen har jag virat vanligt silvrigt presentsnöre runt kransen. Det håller bra i vinterns varierande väder.



Observera att detta är en amatörs krans och ingen i den stil jag själv skulle välja då detta var en gåva till min mormor, för proffskransar se Flaxfixarn (för övrigt också en pysslig Föglöbo!)



Kommentarer
Postat av: Carro

NÅMEN NU! Tack bara! ;)

2011-12-05 @ 15:24:18
URL: http://flaxfixarn.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0