Virkade äpplen

Virkade juläpplen passar lika bra i fruktkorgen som i julgranen, dessutom är de perfekta att virka framför TV:n!





För att enkelt hålla reda på var varvet började brukar jag sätta en stoppnål men man kan också tillfälligt sy in en garnstump av en annan färg om man tycker att stoppnålen är ivägen (eller strunta i det helt och hållet).




Beskrivning:

Lägg upp 4 luftmaskor (lm) och bilda en ring med hjälp av en smygmaska (sm)
Börja varje varv med 1 lm och avsluta varje varv med 1 sm.
Teckenförklaring: "*...*" - upprepa.


Varv 1: 8 fastmaskor (fm) med nertag runt ringen
Varv 2: 2 fm i varje maska
Varv 3: Virka fasta maskor
Varv 4: *1 fm, 2 fm*
Varv 5: *1 fm, 1 fm, 2 fm*
Varv 6: Fasta maskor
Varv 7: Fasta maskor
Varv 8: *1 fm, 1 fm, 1 fm, 1 fm, 2 fm*
Varv 9: Fasta maskor
Varv 10: Fasta maskor
Varv 11: Fasta maskor
Varv 12: *1 fm, 1 fm, 1 fm, 1 fm, 2 fm tillsammans*
Varv 13: Fasta maskor
Varv 14: *1 fm, 1 fm, 1 fm, 1 fm, 2 fm tillsammans*
Varv 15: *1 fm, 1 fm, 2 fm tillsammans*
Varv 16: *1 fm, 2 fm tillsammans*
Varv 17: *1 fm, 2 fm tillsammans*

Tänk på att fylla äpplet med vadd när du börjar närma dig slutet, det är lättare att göra om du fortfarande har ett ganska stort hål. Det bästa är om du har röd vadd, den vita kan skymta lite mellan maskorna men det är den jag använt och jag tycker inte att det stör.

Bladet kan se ut lite som man vill men jag har gjort så här:

Lägg upp 4 lm
Virka några varv fasta maskor (så långt blad som du vill ha)
Virka 2 varv med 2 fm och sen har jag virkat fm runt bladet så har det "ramats in" fint.

Pinne:

Lägg upp 4 lm, virka 2 varv med fm


Är det något jag förklarat knasigt eller hittar du något fel i min beskrivning så hojta till!

Någon som önskar en virk-guide med de vanligaste teknikerna?


Kommentarer
Postat av: Anonym

Härligt juliga!

2011-11-09 @ 18:05:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0