Tips på fredagsmys

Det här receptet har jag snott från Halv 8 hos mig, dels för att jag blev så nyfiken på hur såsen med soltorkade tomater smakade och dels för att jag tyckte det verkade lite vardagligt för fest, men det visade det sig att det inte alls var. Jag förstår mycket väl att hon ville bjuda dem på det här. Alla smaker smälter ihop så underbart bra!



Kyckling på en bädd av ruccolasallad

Ingredienser till 4 pers:
- 3-4 st kycklingfiléer
- 1 skivad rödlök
- 200 gr cocktailtomater
- 100 gr ruccola/ruccolamix
- 200 gr fetaost
- 200 gr soltorkade tomater
- 7-8 potatisar
- 5-6 morötter
- 1-2 palsternackor
- 2 dl matlagningsgrädde
- 2 dl creme fraiche
- ca 2 pressade vitlökar (smaka!)
- Flingsalt, peppar

Kycklingen:

Stek kycklingen gyllenbrun, lägg den i en ugnsfast form och stek den klar i ugnen ca 15-20 min i 200 °c.
Jag hade den längst ner tillsammans med rotfrukterna ca 15 min. Var bara noga med att kycklingen är färdig.


Rotfrukterna:

Skala och skär rotfrukterna i stavar och lägg dem på en ugnsplåt. Ringla över oljan från de soltorkade tomaterna, strö över flingsalt och peppra.


Sås med soltorkade tomater:

Koka upp grädde, creme fraiche, vitlök och strimlade soltorkade tomater


Uppläggning:

Lägg upp ruccolan (jag tog en slags ruccolamix som fanns på påse med lite olika sorter, tycker det kan bli lite mäktigt med bara ruccola) på ett serveringsfat, strö på rödlöken, fetaosten och kanta med cocktailtomaterna.
Skär upp kycklingen och lägg skivorna på salladen.




Mat är så himla svårt att ta bild på men nog ser ni ju att det här är något ni måste göra bums! Enkelt, billigt och supergott!


Funderar på att varje torsdag ha ett tips på en god middag till helgen, hur låter det?


Kommentarer
Postat av: Den som äter mest.

Jag tycker att det låter som en ypperlig idé kathy :)

2011-11-10 @ 15:30:52
Postat av: Mirella

Låter som en toppen idé! Så hinner man få inspis för veckoslutsmaten och handla..super!!!

2011-11-10 @ 21:22:30
Postat av: Mirella

glömde fråga om du använde dig av riktig grädde eller mager matlagningsgrädde?

2011-11-10 @ 21:23:13
Postat av: Katja

Vad bra :) Jag lagade det här till mamma som är (som du vet) laktosintolerant så jag lagade på Soya cream men jag brukar använda mager matlagningsgrädde annars och det går säkert minst lika bra!

(Ändrar texten till matlagningsgrädde så är det lättare att veta vad jag menar.)

2011-11-11 @ 04:46:12
Postat av: Sanna

mycket bra min vän!

2011-11-11 @ 12:48:22
Postat av: Anonym

ja tack

2011-11-11 @ 15:15:03
Postat av: elin

Mycket gott! Jag och norrmannen tackar för tipset :) Ses vi till lilla jul förresten?

2011-11-11 @ 23:56:28
Postat av: Katja

Jadå, det gör vi :) Ser vi norrmannen också? Ni får se mariehamnaren i alla fall. Inte riktigt lika exotiskt men ändå...

2011-11-12 @ 14:50:49
Postat av: elin

jepp jepp, norrmannen slår följe - exotiskt så det förslår :) vi ses!

2011-11-13 @ 18:19:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0