Halv 8 hos mig!


Förra sommaren hade jag och mina tre tjejkompisar en egen variant av tv-programmet "Halv 8 hos mig".
Något som jag verkligen kan rekommendera! Visst kostar det en del att ordna finmiddag men man får ju igen det och man får äta 3 st fantastiska middagar med sina bästa kompisar. Inte helt fel alltså!

Så här såg det ut när jag var värdinna och hade kinesiskt tema:



Jag höll mig inte stenhårt i temat utan ville också bjuda på mina specialare.

Ska försöka komma ihåg vad jag riktigt bjöd på...


Till välkomst drink hade jag i alla fall blandat ihop ett relativt sött och lätt vittvin med flädersaftskoncentrat, pressat i saften av en lime och skivat upp ett par till att ha i karaffen och i glasen. Detta är lite av en specialare och är väldigt fräsch och god!

Till förrätt bjöd jag på en klassisk kinesisk rätt; tomat och äggsoppa. När jag själv var till Kina åt vi detta och det är grymt gott fastän det är rätt enkelt att göra och trots sitt lite besynnerliga utseende.



Jag kan ju i alla fall låtsas att min soppa såg lika fin ut...

Ingredienser:

- 2 ägg
- 9 dl vatten med kycklingbuljong
- 2 tsk soja
- Purjolökar
- 2 stora tomater
- 0,5 tsk salt
-0,5 tsk socker

Koka upp buljongen. Skär tomaterna i tärningar och lägg i dom. Koka upp kraftigt. Tillsätt socker, salt och soja.
Knäck ägg i en bunke. Rör sönder äggen lätt. Dra av kastrullen. Häll äggen sakta över ätpinnar eller baksidan av en sked 20-25 cm över kastrullen, tänk på att sprida ut ägget och inte hälla allt på samma ställe. Rör om försiktigt 1 gång. Lägg på ett lock i cirka 45 sekunder. Strimla det gröna på purjolöken tunt. Häll över löken och servera genast.


Varmrätten ser ni på bilden överst. Kommer inte riktigt ihåg vad jag satt i den men någonting i stil med detta:


- 4 kycklingfiléer
- 1 gul lök
- 1 purjolök
- 1 röd paprika
- 2 vitlöksklyftor
- 1 liten röd chilipeppar
- 1 hönsbuljongtärning
- 2 tsk färsk riven ingefära
- 1 tsk curry
- ½ tsk mald spiskummin
- 3 dl matlagningsyoghurt
- 2 dl matlagningsgrädde
- 2,5 dl kokosmjölk
- 4 msk juice av citron
- smör och olja
- salt & svartpeppar

Skär kycklingen i mindre bitar och bryn dem. Lägg över i en kastrull. Hacka löken, purjolöken och chilipeppar och vänd ner i kastrullen. Häll i spiskummin och curry. Riv ingefäran fint samt pressa i vitlöken. Blanda runt alltsammans och vänd sedan ner yoghurten, grädden och kokosmjölken. Lägg i buljongtärningen och låt det koka upp. Tillsätt citronjuice, hackad paprika, salt och svartpeppar. Låt det sedan småkoka i minst 20min tills kycklingen är mör och fin.

Till det hade jag förutom ris också kinesisk gurksallad (och vanlig sallad)


Kinesisk gurksallad:
1 gurka, skuren i sneda skivor
1 mycket finhackad vitlöksklyfta
1 tsk sesamolja
1 msk neutral olja, t.ex. linfröolja
1 msk svart risvinäger (mild och söt)
1 krm salt

Lägg gurkskivorna på en assiett. Blanda ihop vitlök, oljorna, vinägern och saltet i en skål och häll det över gurkan.


Till efterrätt måste jag laga hemlagad glass, närmare bestämt specialitén fläderglass. Så man kan säga att min "röda tråd" var Kina och fläder... inte en helt klar kombo men det funkade bra! Långt inlägg men så går det när man trycker in en trerättersmiddag med tillbehör i ett inlägg. Tråkigt nog tog jag inte fler bilder än den översta. Det är så mycket annat man måste tänka på som värdinna att det glömdes bort... :)





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0