Chokladbiskvier

I min familj äter vi alltid chokladbiskvier till kaffet på julaftonskvällen. Vi gör dem lite mindre än de man kan köpa i caféer och utan äcklig fluffig fyllning, vi gör dem med en god smörkräm smaksatt med kaffe.

Okej nu måste jag göra en parentes här, efter lite googlande har jag kommit fram till att det är egentligen Sarah Bernhardt-biskvier när de är fluffiga i mitten. Den fyllningen består nämligen av 1/2 l vispgrädde och 150 g mörk choklad. Tvi vale säger jag. Borde vara förbjudet att kalla det chokladbiskvi. Men smaken är som baken!

Till saken, om någon av er blir sugen på att göra världens godaste chokladbiskvier så kommer receptet här!




Receptet:

Botten:
200 gr skalade mandlar eller som i vårt fall sesamfrön.
3 1/4 dl florsocker (1 dl=60 g)
2 äggvitor (rörda så att de inte är så klumpiga)

Mixa mandlarna/sesamfröna till en massa, blanda i florsockret och äggvitorna.
Klicka ut på en plåt och platta till. Grädda i 200 grader tills de är gyllenbruna, ca 10 minuter.

Fyllning:
200 gr smör
2 äggulor
3 dl florsocker
4 msk kakao
1 tsk starkt kaffe

Vispa ihop blandningen till en jämn smet och bred ut smeten toppigt på bottnarna.

Doppa i smält choklad, ca 200 gr.

Förvaras helst i frys och tas fram en stund före de ska avnjutas.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0